#131 Mer kontext

Från Matti Alkbergs samling Göta kanal (2004)

                 Det finns hela tiden kontext
ett ständigt växande utrymme jag befinner mig i.
Jag kan inte hela tiden skriva med förstagångsläsare i åtanke.
Jag kan inte se att det kan krävas av mig. Eller ens att det är möjligt.

                 Jag kan inte hela tiden bortse från
att jag faktiskt skrivit tre diktsamlingar innan den här, gjort gud vet hur många skivor,
och skrivit recensioner, artiklar, krönikor och noveller som faktiskt gett mig vissa insikter.
I mig själv och själva processen. Alltså hantverket, det som gör att jag med större och större
säkerhet kan uttrycka och formulera det jag vill med hjälp av ord. Eller toner.

                 Det här med hantverket är inte så viktigt egentligen
det är inte dit jag vill komma, mera insikterna, förståelsen av mig själv.
Åsikter, vetskap och upptäkter. Det är det jag menar.
Jag kan inte bortse från dem varje gång jag skriver ner något.
Inte heller kan jag ta hänsyn till att andra inte uppfattar vägen fram till dessa insikter.
För jag nöjer mig med att för enkelhetens skull kalla det för det. Insikter.

[...]

                 Fast vänta nu, vad var det jag skrev i början av den här dikten?
Det var ju att det hela tiden finns kontext,
ett ständigt växande utrymme som jag befinner mig i.
Och det är ju så det är. Med allt och alla. Det känner jag nu, gör du det med?

                 Det måste du göra, det är som en energi,
inte som jag föreställer mig en religiös uppenbarelse
men ungefär som om eller när man blir förvissad
om att ens tro eller övertygelse faktiskt bär.
Som en stadig is på älven under en bil.

                 Att omgivningarna hela tiden
om inte är så i alla fall blir större än sina innevånare.
att förr eller senare återförenas vi med det Inget som var
innan vi kom dit och fyllde det med innehåll.

1 kommentar:

AndersLärare sa...

Fick du tag i diktsamlingen? Lr är det här från en du har? Det här sista tycker jag är väldigt intressant och det liknar det jag skrev om vinden: att den är bara ett atmosfäriskt fenomen tills vi gör ngt större av det. Tills vi fyller det med innehåll.
Om ett träd faller i skogen, har det någon betydelse om ingen ser det? Förutom den biologiska, att det skapar grogrund för svampar, myror mikrober o dyl.
Den gamla filosofiska frågan omformulerad.