#105 Mina polare dom sa

Jag fiskade efter tips på ljudböcker på fejjan och Twitter. Efterfrågade postapokalyps, americana, karaktärsstudier, bildningsromaner, romaner som utspelar sig under lång tid och science fiction. En hel del intressanta svar:


Sysselsättning och tips


  • Bibliotekarie - The Rapture av Liz Jensen (thriller om en eko-apokalyps)
  • Bloggare - Earth Abides av George R. Stewart (sjukdoms-apokayps/klassisk scifi)
  • Lärare (religion/svenska) - Brott och straff av Dostojevski (pga ny radioteater)
  • Lärare (filosofi/svenska) - Juloratoriet av Göran Tunström (flera generationer-roman)
  • Student (beteendevetenskap) - Skivvärldenböckerna av Terry Pratchett (flumfantasy), Looking for Alaska av John Green (vet inte riktigt) och Ender's Game av Orson Scott Card (geniala barn som går krigsskola i rymden - i mångt och mycket trevlig läsning f.ö.)
  • Lärare (svenska/historia) - Den stängda boken av Jette Kaarsboel (Madame Bovary på 2000-talet) och Vindens skugga av Carlos Ruiz Zafon (vet ej!).
  • Sjuksköterska - Moment 22 av Joseph Heller ("som MASH fast piloter under ww2") och Starship Troopers av Robert Heinlein (soldater i rymden).


Ska försöka lyssna på så många som möjligt av dessa. Är nästan färdig med Starship Troopers. Helt okej bok men dålig inläsning (jag blir inte klok på snubbens prosodi). Heinleins mästerverk är dock Stranger in a strange land, en av få scifi-böcker jag inte skulle tveka att sticka i händerna på vem som helst oavsett rymd- och läsintresse.

Ha d gott.

2 kommentarer:

Lotta Olovsson sa...

Känner du ingen förortskille el dyl? :(
Förresten, jag ska få göra min första bokrecension! Nattens cirkus av Erin Morgenstern - verkar trevlig, döma av omslaget.

Robin sa...

Haha, jag känner bara medelinkomstsvenssons som jobbar kommunalt.

Kuuuul med bokrecension, men lite svårt eller? Jag har två mycket intressanta skivor att recensera nu :D