#71

Sedan jag flyttade hemifrån har jag kallat sju olika lägenheter i två olika städer för hemma. För några dagar sedan städade jag ur nummer sex i ordningen och det hela kändes väldigt bekant. Det skulle lika gärna kunna vara samma lägenhet som jag städat ur sex gånger.

Att bo i hyreslägenhet i Sverige är att resa i tiden - med en defekt tidsmaskin som bara nästan tar dig tillbaka. Istället får du uppleva miljonprogrammet sextio år senare. Lappat och fixat som en landsväg i Norrbottens inlands. Samma garderober, samma balkonger med samma flagnande färg, samma halvfräscha badrum helrenoverade 1997, samma silverfiskar och samma tvättstugor.

Jag skulle döda för att få flyttstäda en splitterny eller snorgammal lägenhet. Men marknaden är som den är och i lägenhet jag har nu bor jag på undantag. Nästa lägenhet blir nog även den en skev tidsresa.



Jag har lite skrivkramp. Försöker vålda mig genom detta. Därav flödet av mindre genomtänkta inlägg.

Inga kommentarer: