#58 Uppdatering 2

Påsken är fantastisk - ljus och positiv. Fri från måsten men full av möjligheter. Såväl Umeå som Arvidsjaur tog emot mig med öppna armar och jag har träffat så många människor som jag verkligen önskar att jag fick träffa oftare. Stort tack ska ni, allihopa.

Påskens kulturintag:

#1 Pascal och Mattias Alkberg - Allt det här

Men här, ditt hjärta mina ord.
Här, är mitt smutsiga blod.
Ben och brosk och märg och smuts och snor.
Viljan är oändlig, förmågan är inte stor.

Lyssna på: Pascals LeMarc-cover "Håll om mig" och "De är farliga" samt Alkbergs "Mitt smutsiga blod" och "Svensk musik".



#2 Klungan - Se oss flyga över scenen i fruktansvärda hastigheter

Att äntligen få se Klungan i köttet var påskens stora kulturupplevelse. Jag tycker inte att Se oss... är lika genomgående fängslande som Det är vi som är hemgiften men det är en stark föreställning som ibland lyfter och då blir fantastisk.



Störst för mig är att se Olof Wretling ge liv åt Mangan. I en röd helkroppspyjamas och stora yllesockar springer han runt och försöker komma till insikt över vad det innebär att inte längre vara gossen. En sympatisk karaktär och en begåvad komiker.

#3 Newkid - Alexander JR Ferrer

Billy Rimgard big-uppade Newkids nya album i ett Odpod-avsnitt som den stora svängiga pop-RnB:n som Sverige alltid har saknat. Så långt kan inte jag sträcka mig då vissa textrader fastnar i halsen på mig, ett exempel är den hopplöst nostalgiska När vi var unga där den tjugoåriga! artisten frågar "minns du hur vi tyckte att hela världen var mot oss?"

Men när Newkid träffar rätt är det bara så sjukt jävla tight. Singlarna "Turbulens" och "Gör det för" är starka exempel men skivans första spår "Stadium status" spelar i en liga för sig själv. En fantastisk svensk RnB-låt. Och hur ofta får vi säga det egentligen?

Inga kommentarer: