#41 Vilket är det bästa zombie-new-wave-bandet? Walking Deads.

När började senast en actionserie lika starkt som AMCs zombiesatsning the Walking Dead? Jag har innan premiären varit enormt skeptisk mot denna serie, för likt Billy Rimgard från fina podradioprogrammet Obiter Dictum, tycker jag att det går inflation i zombiegenren. Inte främst på grund av parodierna, både Shaun of the Dead och Zombieland är ju bra. Nej snarare på grund av alla dåliga zombiefilmer som dykt upp de senaste åren. Romero tycks ha tappat greppet, Land of the Dead var inte bra och sen dess har det knappast blivit bättre. Men Romeros filmer har trots alla sina brister iallafall alltid rätt ton. Bedrövlig själlös genrefilm som uppmärksammade norska Död Snö eller nyinspelningen av Day of the Dead har dock bara varit smärtsamt att genomlida.

Men the Walking Dead tycks vara någonting helt annat. Samma dystra och obehagliga ton som Romeros ursprungliga trilogi präglas av men istället för att använda zombien för att belysa konsumism eller militärens oduglighet verkar Walking Dead ämna att använda zombien för att belysa bestens ursprung... mänsklighet.

Liten spoiler nu:

I piloten är den första zombie som protagonisten Rick, spelad av duktiga Andrew Lincoln som var olyckligt kär i Kiera Knightley i Love Actually, träffar på en patetisk stackare som knappt är mer än huvud och armar - hon ålar sig sakta fram och försöker tafatt att b
ita honom. I slutet av samma avsnitt håller Rick på att lämna staden när han ser det spår i gräset som just denna zombie lämnar efter sig. När han hittar henne säger han "I'm sorry this happened to you" och skjuter vördnadsfullt av henne skallen. Det är scen som faktiskt porträtterar någonting vackert mellan människa och zombie och det är ett fint slut på en fantastisk pilot.

Serien är bara två avsnitt gammal men so far so good.

6 kommentarer:

ak sa...

instämmer. har du sett den nya romero förresten? helt jäkla värdelöst.

blir spännande att se hur serien utvecklar sig

ak sa...

förresten så tyckte jag att första grotesco var ganska kul.

Robin sa...

Jo jag såg nyaste Romero, inte imponerad.

Vissa saker var lite småkul i Grotesco, typ årets svenne. Men jag vet inte, tyckte det var lite spretigt.

ak sa...

jag tyckte då tråden var fullkomligt klarröd.

Tomas sa...

Håller med vartenda ord angående att zombiegenren urvattnats på senare tid. Samma sak med vampyrgenren, men vampyrer har å andra sidan alltid legat mycket sämre till i min bok.

Ska ge serien en chans när jag får tid.

Sven sa...

Robin, jag har inte din epostadress så jag postar här istället. Detta är helt fantastiskt och jag vet att du kommer att tycka om det: http://www.youtube.com/watch?v=nX3ZPcA4tjQ

Keep it good kids, cause you know I love you. I will always love you forever!