#30 Micke du är helt okej

Jag gillar Micke Tornving. Det har jag gjort länge, dels för att han alltid bidragit med lite standard till ett program, Parlamentet, som inte direkt kantas av just standard. Men mest tycker jag om honom som person, inte för att vi känner varandra, den personen som han projicerar genom media. Jag tror det är två år sedan han sommarpratade... om Östersund, om att växa upp med en alkad pappa, om ansvar, om jämställdhet och om mycket annat. Det var ett lugnt och nästan lite vackert sommarprat - i extrem kontrast med många andra komikers, Filip och Fredrik till exempel.

Nu har Tornving fått kicken från SVTs hopplöst dåliga Elfte timmen eftersom han medverkat i en film mot Sverige Demokraterna. Detta är naturligtvis korrekt med tanke på public service-uppdraget men det förstärker bara min känsla av att han är en bra kille.

"Mikael Tornving säger till Aftonbladet att han respekterar SVT:s beslut. Han spelade in klippet i helgen, efter att ha sett SD:s valfilm, berättar han.

– Den gjorde mig rätt förbannad. Jag var i affekt och följde min moraliska kompass. Hade jag tänkt till lite hade jag förstås inte gjort det. Det var klantigt av mig.

– Jag känner ingen ånger över att jag gjort filmen, men jag borde ändå inte ha gjort den eftersom jag bröt mot mitt kontrakt som jag hade med SVT."

1 kommentar:

lotta sa...

det behövs verkligen sådana reklamfilmer just nu känns det som :p