#144 Män som hatar kvinnor som har åsikter om snöröjning


Hej på er

Idag blev jag illa berörd på internet. I kommentarfältherrarnas värld har jag odlat tjock hud och förmågan till extremt tunnelseende. Därför blir jag förvånad de gånger som någonting spetsigt letar sin innanför min rustning; Oj, jag blöder, hur gick det här till?

Det här blir en lång jävla text men häng gärna med till slutet. Det är viktigt.

Vi börjar med ett referat:

11 december: Jenny Wennberg, Arbetarbladets politiska redaktör, skriver en krönika om en film producerad av Sveriges kommuner och landsting. Filmen handlar om hur plogningen i Karlskoga lagts om för att gynna fler grupper i kommunen. Främst har vägar till förskolor, busshållplatser och gångvägar fått högre prioritet. Detta gynnar framförallt kvinnor. Tidigare har ringleder och större vägar plogats först.

Krönikan i sig är, med tanke på sin genre, nästan tröttsamt saklig och är först och främst ett referat av filmen. Den ges dock en lite raljant rubrik: ”Gubbplogat”.

Det är oftast inte skribenten som sätter rubrik. Detta glöms ofta bort.


Dagarna efter: I kommentarsfältet på Arbetarbladets hemsida blir det hus i helvete. En upprörd kommentator liknar situationen med Romarrikets sista dagar (jag har själv svårt att se kopplingarna), ett flertal försöker förlöjliga texten, många tycker att det är absurt att applicera genustänk på snöröjning (mer om det senare) och en person ojjar sig över att Sverige har blivit ett hen-land och vill emigrera till Finland (där genusneutrala pronomen har en mycket längre historia än i Sverige).

Tonen i kommentarsfältet är bedrövligt. Det finns enstaka kommentarer som faktiskt försöker att sakligt ifrågasätta krönikan. Men de utgör en krossande liten minoritet.

En tråd skapas också på Flashback. Den är sedvanligt vidrig.

15 december: Jenny Wennberg skriver en ny krönika, denna gång med rubriken ”Oknullad Ful Korkad”. Den handlar om de mejl och telefonsamtal hon fått sedan den första krönikan publicerades. Männen som hört av sig hänvisar till att Jenny Wennberg lider av sexuell frustration och erbjuder olika lösningar hur detta skulle kunna fixas. Jenny har inte fått nog med kuk helt enkelt.

Denna gång är kommentarsfältet nästan ännu värre. För om tonen i den första krönikan var lite trött och tråkig är ”Oknullad Ful Korkad” otrolig skarp och välskriven. Den har en egg och jag blir lite illamående av att läsa den. Jag tycker att många borde må dåligt och be om ursäkt när de läser i vilket sammanhang de hamnat. Så är icke fallet.

Några av kommentarerna fullkomligt lyser av solidaritet, det ska sägas. Män och kvinnor som vill ge sitt stöd till Jenny Wennberg. Men många frågar vad hon väntat sig efter att ha skrivit en sådan, enligt dem, provocerande krönika. Några paranoia-propagandister dyker upp och försöker förklara att kvinnor egentligen har makten i samhället eftersom dessa män har svårt att få dejter trots att de har följande attribut att bjuda på: ”snäll, ser skaplig ut och är älskvärd” (för att inte tala om ödmjuk).

Men det som är mest obehagligt är rationaliserandet. Ett typ av man måste se det från bägges sidor-resonemang. Du fick din fysik förolämpad och sexualiserad samt väggen till din privata sfär bruten eftersom du provocerade oss. Förstår du inte det? Samma typ av resonemang som en hustrumisshandlare använder. Jag skulle inte ha slagit dig om du inte hade gjort mig så arg. Förlåt. Det är bägges fel.


Denna krönika dyker upp på Facebook-gruppen ”Vita kränkta män” och på den vägen hittar jag den.

Det är vad det handlar om alltså. Ska vi börja med att nysta lite i snöröjningen kanske?

Är Karlskogas kommun manshatare?

Jag har gjort snabba efterforskningar på Karlskogas projekt och beslut kring snöröjningen. Karlskogas kommun slog efter en kartläggning fast att det i första hand var ringleder och större vägar som plogades. Trots att dessa på nätter och tidiga mornar bara används av enstaka långtradare.

En replik mot detta som lyftes i kommentarsfältet på första krönikan är att detta görs eftersom det är lättare att ploga innan trafiken blir tätare. Så kan det säkert vara.

Efter ringleder och större vägar röjdes vägar till större arbetsplatser med en majoritet manliga anställda. Leder till större kvinnliga arbetsplatser (vård och omsorg t ex) hade inte lika hög prioritet. Allra sist röjdes gångleder och busshållplatser.

Den nya modellen innebar att man först (06.00) röjde vägen fram till förskolor eftersom detta är många föräldrars, alltså en stor del av den mobila och arbetande demografin, första stopp under morgonen. Efter detta (07.00) prioriterades större arbetsplatser dit många åker efter stoppet på förskolan eller direkt från hemmet. Nu skulle arbetsplatser inom kvinnodominerade yrken också inkluderas – lasarett och kommunala inrättningar ges som exempel. Tyvärr finns ingen information om vad som räknas som manliga arbetsplatser. Efter detta (08.00) röjdes vägar och leder till kommunens skolor.

Den nya snöröjningen fick kritik från bilister men kommunens allmänna uppfattning var att det nya systemet resulterade i en ökad framkomlighet för fler grupper i kommunen. Främst för barn vars vårdnadshavare inte har tillgång till bil. Den nya modellen hade inte påverkat kostnaden för snöröjningen.

Det är nyttigt att granska saker där det är ofta tradition och vana som styr. Stadsplanering är ett lysande exempel på detta. Huruvida Karlskogas modell är ett föredöme eller inte är en annan fråga. Och eftersom vi inte lever i Nordkorea får vi diskutera detta.

Problemet är att kommentarfältsherrarna på Arbetarbladet inte verkar intresserade av en sådan debatt. De vill riva sönder en kvinna som hade mage att tycka någonting. Vad vet kvinnor egentligen om snöröjning? Jag ser inte så många kvinnor som är ute och skottar minsann. Höhö.

Män som näthatar kvinnor

Snöröjningshistorien är ett typexempel på det hat mot kvinnor som finns överallt på internet. Jag är, som den som följer bloggen vet, ett stort fan av hiphop. På kvinnliga artisters videor kan du ge dig fan på att det alltid finns en arg pöbel som tycker att kvinnorna förstör hiphop. Allt från världsstjärnor som Nicki Minaj till demoartister som Kitty Pryde. Äckliga tjejer som förstår männens musik. Som bara säljer på sitt utseende. Som inte kan rappa. Som inte är äkta.

Detta har för kvinnliga journalister i Sverige blivit en del av arbetsmiljön. Om du är kvinna och skriver är det min rätt att fritt förolämpa dig. Det enda jag behöver är en dator och lite hat. Ditt utseende och din kropp är min att tycka och skriva vad jag vill om. Din sexualitet är min att spekulera kring. Att fritt uttala mig om.

Vidrigt.

Detta är ett problem eftersom det a) förstör internet och dess fantastiska potential och b) gravt begränsar vårt debattklimat. Du måste ju vara sadomasochist om du som kvinna ska våga sticka ut hakan. Det blir lättare att bara hålla käften.

Vår rätt att skriva och säga vad vi tycker är så otroligt viktig i en demokrati. Om ni inte redan håller med om det så läs vad min kompis Anders skriver om det http://gordetbara.blogspot.se/2012/12/jag-hatar-din-asikt-men-jag-ar-beredd.html.

Vi måste inte hålla med varandra. Jag tar gärna debatten med vem det än kan vara men vi måste sluta trakassera varandra. Varje röst som tystnar på grund av hot är en förlust.

Framförallt måste kvinnohatet erkännas på bred front. Först då kan vi tillsammans bekämpa det.

11 kommentarer:

Sven sa...

Fantastisk text Robin! Tänkvärd krönika jag läste av Jonas Gardell för några år sedan som tangerar ämnet lite: http://www.sydsvenskan.se/kultur--nojen/kulturkritik/de-ansiktslosa-styr-pobelriket/

Sen har jag tänkt kommentera dina senaste inlägg men kan inte göra det från telefonen så jag gör det nu istället: Kul att få uppdateras på lite hiphop! Jag har inte lyssnat på Angel Haze ännu men det låter, även här som att det tangerar Immortal Techniques fantastiska och fantastiskt hemska låt Dance with the Devil:http://www.youtube.com/watch?v=qggxTtnKTMo

Anonym sa...

Det var genomtänkt och bra, tack för den...slant på tangenterna och fick "Henomtänkt" freudianskt... bra skrivet!

Robin sa...

Sven: Tack. Jag tror att du kommer gilla Angel Haze men är inte helt säker. Har inte riktigt koll på vilken rap som du går igång på.

Hon är snabb, teknisk och har något av en översittarattityd. Däremot är beatsen av variande kvalité och alltid sekundära. Hon och rappen är i fokus.

Anonym: Tack :)

Jess sa...

Jag blev så chockad av kommentarsgrejen till nämnda artikel att jag ännu inte orkat ens tänka på att skriva något. Tur att du redan tagit tag i det!

Tomas sa...

Jag borde kanske skriva något hatiskt om vadsomhelst annat som inte har med inlägget att göra, men nä, du har ju tyvärr rätt i allt.

Robin sa...

Kutym för att hata en man på nätet är att kalla honom bög, svenskfientlig eller rasförrädare.

Om du behövde tips för förolämpningar tänkte jag ;)

AndersLärare sa...

Sakligt och välskrivet, precis din det ska vara i såna här sammanhang. Och taggningen, min första! :-)

Det är små små män med väldigt liten värld som skriver dessa inlägg. Tyvärr har de ingen som helst likhet med Nalle Puh, och tyvärr är de fler än man kan tro. Men som Metallica en gång sjöng till smattrande baskaggar: "fight fire with fire". På dem bara, och skriv eller prata ner dem! De är INTE i majoritet.

Anonym sa...

Jenny använder ordet "gubbplogat" två ggr i sin text.

Robin sa...

Anonym: Otroligt provocerande, denna genretypiska pik ska naturligtvis bemötas genom att i stor utsträckning kränka hela hennes persona.

Anders: Credit where credit is due. Tack för FB-sharen, detta inlägg har setts av nära nog 1000 unika adresser. Galet.

Robin sa...

F ö Anders vilken jäkla lärarkommentar:

Sakligt och välskrivet. Försök tänka på satsradning till nästa text.

;)

AndersLärare sa...

Tänkte inte alla på det, men du har ju rätt, helt sjukt. Jag var inne i en hemsk rättningsperiod, så det förvånar mig tyvärr inte.

Klipper in kunskapskraven nästa gång. :-)