#137 Batman, Shakespeare och Bilbo (Lärarblogg yo!)



Det tar lång tid för mig att förbereda genomgångar om litteraturhistoria. Jag bildgooglar och bildgooglar i evigheter. Sen bildgooglar jag en stund till. Hittar ständigt en absurd mängd fantastisk bildkonst inspirerad av litteraturens klassiker.

En av de bästa källorna är Tom Buchanans blogg 'the Pictorial Arts' där man kan fastna i flera timmar. Han har enorma samlingar av illustrationer, fotografier och klassiska serieteckningar tillgängliga i hög upplösning. Kolla t ex denna serie av W.H. Robinsons illustrationer till "En midsommarnattsdröm" eller alla klassiska omslag till Batman. Och ja, Batman tillhör naturligtvis den litterära historiens kanon. Av 1930-talets fiktiva karaktärer, vem har större inflytande än Batman idag?


En annan klassiker som jag kan sitta med hur länge som helst är Tove Janssons illustrationer till 1962 års utgåva av "Bilbo - en hobbits äventyr". Tyvärr finns denna pärla bara i en utgåva och den är väldigt svår att hitta. Det finns heller inga versioner på Internet där bilderna förekommer i högre upplösning men här finns de i alla fall i lägre upplösning.


Enligt rykte var det många som vid tiden för publikation inte gillade Tove Janssons tolkningar och i de senare utgåvorna är de ersatta av Tolkiens egna. Jag håller dels Tove Jansson som en större författare men främst är hon som illustratör i ett annat universum (ett Mumin-universum?). På bilden ovan träffar Bilbo den otäcke Gollum. Janssons Gollum är min favorit bland alla Gollumar. Titta hur bat shit crazy han är.

Här kan ni se på fler bilder om litteratur:

Donn Crane tecknar Dantes "Den gudomliga komedin"
Olika konstnärer tecknar Cervantes "Don Quijote"

1 kommentar:

AndersLärare sa...

Jag kommer att tänka på Gustav Dorés kopparstick till "Münchhausens äventyr". Ingen stor litteratur, men otroliga bilder.

Jag tycker Gollum i Jansson-tappning liknar Näcken, i ngt slags fetlagd Anders Zorn-version. Intertextual to the bone.

Apropå superhjältar, har du läst Frank Millers Elektra-episod, där Bullseye mördar henne? Fruktansvärd, minns den tydligt än idag. Förmodligen för att jag var typ tio när jag läste den - och helt oförberedd.