#39 Kommentarsfältsherrarna

En fascination hos mig som är väl på väg att utvecklas till något destruktivt är läsandet av kommentarer till nyhetsartiklar. Det känns som en sådan bra grej, låt läsarna kommentera på journalistiken. Men det fungerar ju inte, jag har aldrig läst en vettig kommentar till en artikel. Jag blir ledsen, ja ledsen, av smygrasismen, av det pinsamma förståsigpåandet och av genusparanoian. På politiska artiklar är det som värst, Pontus Lundkvist sammanfattar det på ett fantastiskt sätt (Simons fynd), men eftersom jag oftast inte orkar med att engagera mig i politiken påverkar detta inte mig avsevärt.

Värre är då människor som sitter på kultursidor och tycker att recensenter har fel. Här är jag till viss del skyldig själv eftersom åsikter om populärkultur är det som jag i störst omfattning delar med mig av till Internet. Men jag håller mig till min blogg och till Facebook. Och jag kan mer.

Det måste sägas. Människor som sitter och kommenterar skivrecensioner utan någon kunskap om populärkultur och popmusik. Hur fungerar de egentligen? Stryk den frågan förresten, jag vet precis hur de fungerar. De är människor med en förståelse för musikteori, med gehör och tonkänsla men som inte förstår att popmusik bara nästan handlar om musik. De är människor som kan skriva såhär om Håkan Hellströms nya skiva utan att inse hur jävla dumt det är:

Nej, det är dags att kräva kunniga musikaliska journalister som skall skriva om musik så att de inte av okunskap och omusikalitet (som i det här fallet) lurar svenska folket att köpa skit!
Eller sätt den här sortens skivor under rubriken: poesi, show,roliga kläder.

--

Helt obegripligt! Grabben kan ju inte sjunga, det skär i mina öron och jag som aldrig trott att jag haft absolut gehör. Men det behöver man uppenbart inte här.

--

Vad skall omusikaliska människor lyssna på om inte texten? det är det som är så tydligt när så kallade musikjournalister skriver om musik utan att kunna förstå musiken, så de skriver om ålder på artisten, klädsel, texten och skandaler m.m.

Varför kan inte tidningarna anlita/anställa musikaliska journalister?


Som om inte kläder är relevant i popmusik! Som om inte text spelade någon roll i popmusik! Som om inte åldern på en artist är relevant när hela skivan är en uppgörelse med den annalkande medelåldern!

Vi behöver inte tycka om samma musik. Men om man kategorisk ska klanka ner på någonting måste man först försöka förstå sig på det.

1 kommentar:

lotta sa...

haha. på tal om att kommentera håkan hellström, du missade något igår. pappa tolkade "dom där jag kommer ifrån"

ses onsdag!