#35 Alla goda saker är fyra

Jag känner mig tacksam just nu. Och detta med goda skäl, inte främst för att jag hittat lägenhet, har ett bra jobb eller ska åka till London i december. Nej min tacksamhet bottnar i någonting så mycket större. Det finns i nuläget fyra stycken lysande sitcoms. Varje vecka fyra nya avsnitt av glädje, eskapism och någon gång då och då ett korn av klarsynt sanning att se fram emot. Jag kan inte komma ihåg när om någonsin tidigare så har varit fallet.

4. How I Met Your Mother

Visst den är på dekis och har varit så ett tag. Men How I Met har ändå hög trevlighetsfaktor. Jag behöver knappast uppmuntra er att kolla på den eftersom alla redan gör det men läs gärna Anna-Karin Linders träffande artikel om serien.

3. The Big Bang Theory

Också BBT har en vansinnigt bred popularitet bland mina vänner och bekanta. Personligen hade jag länge svårt för serien och dess bild av nörden som totalt socialt handikappad varelse, för att inte tala om icke-nörden killar i big brother-byxor och fräck frisyr som får tjejer trots att de är svin.

Någonstans längst vägen har serien vunnit mig över dock. Dels för att det handlar om gravt störda människor snarare än nördar: Sheldon med sin fysikautism, Leonard med sin uppväxt i ett hus utan kärlek, Raj med sin sjukliga rädsla för kvinnor och Howard med sin smått störda självuppfattning. Att de gillar tevespel och science fiction hör egentligen knappt till deras problembild.

BBT är en av de bästa serierna just nu och Sheldon Cooper är en fantastisk karaktär.

2. Modern Family

Mockumentary är inte ett helt enkelt stilgrepp och att göra serier om den amerikanska familjen är fanimej nästan helt omöjligt utan att tyngas ner av moralen och kärnfamiljen.

Det är en karta som Modern Family navigerar beundransvärt. Ibland blir det sockersött men för det mesta känns det genuint och välkomnande.

Ty Burrells Phil Dunphy är dessutom den bästa sitcomkaraktären på teve just nu. Ett fullkomligt lysande pappaporträtt som är varmt, pinsamt och verkligt.



1. Community

Men den bästa serien just nu är Community. Det är för mig helt obegripligt varför serien får så lite utrymme i media och varför man inte läser om den mer på Internet. Den nya säsongen har rivstartat med samma vansinnigt höga standard som utmärkte hela första säsongen, med undantag för en lite trevande pilot som tyngdes ner av presentationen av alla olika karaktärer.

Jag kan verkligen inte rekommendera den nog varmt.

Inga kommentarer: