#1 Back in bizzness - kort uppdatering

Nu försöker vi oss på det här med bloggande igen, mina senaste försök att bedriva någon typ av halvseriös bloggverksamhet har inte gått något vidare men fuck it - det är nyttigt att skriva av sig.

Jag skriver B-uppsats i historia nu, det handlar om gift och skogen. Sånt är ju alltid populärt hemma i stugorna. Om intet annat kommer mitt bidrag till samhället vara nyupptäckten av en uppsjö skämtteckingar som driver med de människor som kritiserade ett kemikaliebruk som dödade människor.



Skrivandet ger tid för att verkligen lyssna på musik och det kan därför vara på sin plats med en liten "Vad lyssnar jag på?"lista:

Bright Eyes - I'm wide awake, It's morning En Bright Eyes-skiva med genomgående bra låtar, i stort sett fri från alla dåliga infall som annars präglar mycket som Conor Oberst har spelat in. Jag hade inte lyssnat på detta mästerverk sedan skivan släpptes och blev påmind genom Knocked Up! där fantastiska Land Locked Blues är med på soundtracket. All americana blir bättre med Emmylou Harris, så är det bara.


Emmylou Harris - den hemliga ingrediensen?

Maskinen - Boys II Men Hip-hop och elektroknas är förvisso inte perfekt pluggmusik men man måste ju ta en paus då och då. Varierande kvalité på låtarna och en Afasi som ofta rappar snyggt och mycket utan att få någonting speciellt sagt. Jag blir likväl grymt förvånad om det kommer någon mer relevant svensk hip-hopskiva på en lång tid. Vissa tycker att nya singeln Dansa med vapen är för tillgänglig, jag tycker att det är den bästa låt jag hört av bandet.

Annars så tycker jag det är mycket bibliskt just nu... Mountain Goats gör en bibelskiva och [ingenting] gör en bibelskiva och fastän det är bra skivor med tänkvärda ord från musiker som faktiskt vill någonting så är det inte riktigt vad man längtar efter i slaskvintermörkret.

______________

Jag läser: HP and the Phoenix Order (det blev lite knasig ordning på böckerna men det här är den sista sen är jag i fas med min samtid) och bloggar från syster, micke, tomas, bank o niva samt det fantastiska taffelgänget.

Gott så!

Inga kommentarer: